Zdarma ke stažení

Webinář zdarma

Jak na formativní výuku hudebního oboru na ZUŠ

Finále Webinář na ZUŠ formativně

 

Záznam webináře si můžete stáhnout zde.

 

 

Více informací o používání těchto dostupných materiálů naleznete na ZUŠBlogu.

Mapa pokroku ve skladbách

Mapu pokroku ve skladbách je možné použít v momentě, kdy s dětmi pracujeme na skladbě, která vyžaduje delší čas (je rozsáhlejší, nebo vyžaduje delší procvičování určitého jevu).

Do spodní části se zaznamená název skladby a s postupem času můžeme se žákem na stoupající linii zaznamenávat jeho pokrok.

Mapa pokroku znázorňuje žákovi jeho celkový postup ve skladbě, sám vidí, zda je již skladba “hotová”, nebo kolik práce je ještě zhruba třeba udělat. Umožňuje mu to i efektivněji plánovat svoji domácí přípravu.

Kompetenční mřížka/Mapa učebního pokroku

Autorkou konceptu kompetenční mřížky je Lucie Darsa z Učíme společně. Kompetenční mřížku používám velice ráda. V tomto formátu slouží k zobrazení celoročního postupu.

Funguje jednoduše, do středu napíšu jméno žáka a ročník. Malá okýnka pak slouží pro vypsání kompetencí, které máme obsažené v ŠVP pro daný ročník. Bližší popis práce s kompetenční mřížkou naleznete zde. Někdy tam připisuji i skladby, které je třeba zvládnout k postupovým zkouškám.

Žák si pak může vybarvovat (označovat) jednotlivé získané (splněné) kompetence a přesně ví, co ho v daném roce ještě čeká. Vlastně je to učitelův roční plán pro žáka tak, aby mu rozuměl, a aby se v něm dokázal sám orientovat.

A jaký je rozdíl mezi kompetenční mřížkou a mapou učebního pokroku? Vlastně jen drobný - do kompetenční mřížky se zaznamenávají kompetence, kterých má žák dosáhnout, nebo dosáhl (např.: dokážu zahrát melodickou ozdobu - nátryl). Do mapy učebního pokroku se pak uvádí "jen" probraná látka (např.: melodická ozdoba - nátryl). Rozdíl je jen drobný, pro děti je ale rozhodně přesnější využívat zápis formou kompetenční mřížky, kdy přesně vědí, jak vypadá splnění úkolu.

Tabulka na cvičení

Můj nejoblíbenější a z mého pohledu jeden z nejužitečnějších nástrojů formativní výuky.

Důležité je uvědomit si, že tabulka na cvičení neslouží ke kontrole žákovy domácí práce! Možná bude u některých dětí chvíli trvat tento blok překonat.

Nejvhodnější je k tabulce přistupovat, jako k nástroji pro efektivní plánování.

Děti si do tabulky značí dny, kdy cvičily doma na nástroj, nejlépe používají nějaké piktogramy (smajlíky, fajfky x křížky, počet hvězdiček), aby mohly ohodnotit svoji náladu při civčení. Přenášime tím pozornost z výkonu na prožitek, což je u hudby vlastně to nejdůležitější.

Na hodině pak pracujeme s tabulkou jako s plánovacím nástrojem. Podíváme se, jak domácí příprava vypadala a hodnotíme její výsledek na hodině. Děti se učí jak efektivně plánovat domácí přípravu, aby měla co nejlepší výsledek. Tato dovednost je pro budoucí život velice prospěšná.