ZUŠBlog

Formativní hodnocení

Co je to formativní hodnocení?   Jedna z definic zní: Formativní hodnocení představuje komplexní přístup k pedagogické práci, kterou vyučující neustále podrobuje reflexi. Průběžně vyhodnocuje, co jako učitel udělal, jak na to žáci reagovali, jestli má relevantní důkazy o tom, co se žáci naučili a jakým způsobem jim může v učení pomoci.*   Už z této definice je patrné, že s klasickým hodnocením, na které jsme všichni zvyklí ještě z vlastních studií, má pramálo společného. Jde vlastn...

Nástroje formativního učení 1 - Tabulka na cvičení

Zavádění formativní výuky není zcela snadná záležitost. Vyžaduje to především změnu rutiny ve výuce. Ano, stojí to čas, není ho mnoho, ale je třeba. Je mi jasné, že i pověstných pět minutek z hodiny, může ve výsledku znamenat velké zdržení a nestihneme probrat všechno. Vždyť ty děti vidíme jen jednou týdně!   V prvním roce, kdy jsem testovala formativní přístup u sebe ve třídě pro mě byl nejtěžší právě ten time management. Myslet pokaždé na hodnocení domácí přípravy, jednotlivých částí re...

Nástroje formativního učení 2 - Kompetenční mřížka

Tento nástroj mi již ušetřil spoustu starostí s plánováním, především u slabších žáků, kteří domácí přípravě tak úplně nepropadli. Známe to všichni, pracovat se žákem, který nebývá vždy na hodinu připravený, je velmi náročné. Děti často nemají pocit, že domácí cvičení je jejich úkolem. Často slyším slova jako “Mamka mi zapomněla říct, abych šel hrát.”, “Mamka mi zapomněla sbalit noty do tašky.”, “Mamka zapomněla….”   Takže odpovědnost za přípravu doma mají rodiče a odpovědnost...

Nástroje formativního učení 3 - Mapa pokroku ve skladbách

Mapa pokroku ve skladbách z mého pohledu patří k nejvíce univerzálním nástrojům formativního učení, který lze snadno používat na ZUŠ.  Tento jednoduchý diagram používám velmi ráda a často s malými dětmi i se staršími “mazáky”.    Na start diagramu píšeme název skladby a pak si vyznačujeme cestu k mistrovství. S menšími dětmi, které zvládnou svoji skladbičku nacvičit za jeden až dva týdny, používám tuto mapu pouze před vystoupením, nebo před závěrečnými zkouškami. Starší žáci s ...

Přenesení zodpovědnosti na žáka

Žák, který si je vědom vlastní zodpovědnosti za své vzdělání, za svoji domácí přípravu i za své výkony na veřejnosti, je snem každého učitele. Ale jak tohoto stavu docílit?    Jak přenést zodpovědnost v hudebním vzdělávání na žáka samotného?    Známe to všichni, žák přijde do hodiny a nemá noty. “Mamka mi je zapomněla sbalit do tašky.” nebo “Mamka mi to ráno nepřipomněla.” Ještě nepříjemnější jsou situace, kdy: “Mamka mi neřekla, že bych měl jít cvičit.”    Ja...

Nahoru
6 položek celkem