ZUŠBlog

Formativní výuka = instantní zázrak?

Mohlo by se to tak zdát. Stačí změnit rytmus hodiny, vyplnit se žákem během toho pár papírů a voilà, najednou začnou všichni žáci zázračně cvičit, uvědomovat si svoji zodpovědnost, kvalitně se hodnotit a efektivně plánovat. Takhle snadné to ale není. Děti se to vše potřebují postupně naučit. Jenže se to nenaučí samy od sebe, je třeba vedení a pomoc učitelů.   Tak jako je hodnocení tabulky na cvičení novinkou pro nás, tak i pro děti je její vyplňování zcela nová věc. Věc náročná, na kterou...

Předání zodpovědnosti žákovi

Vždy dětem pokládám jednu záludnou otázku: “Kolik učitelů, v celé  historii učení, naučilo alespoň jednoho člověka něco, co předtím neuměl?”    Děti se vždy zamyslí a v hlavě hledají nějaká neuvěřitelná čísla. Ty, které už mě více znají, tak na mě házejí šibalské pohledy, protože vědí, že když se tak hloupě ptám, bude v tom nějaký háček. A skutečně, háček v tom je.     Nejprve odpověď, ta je snadná: přesně nula. Každý jedinec, člověk, dítě, dospělý se učí sám s vlastní zo...

Přenesení zodpovědnosti na žáka

Žák, který si je vědom vlastní zodpovědnosti za své vzdělání, za svoji domácí přípravu i za své výkony na veřejnosti, je snem každého učitele. Ale jak tohoto stavu docílit?    Jak přenést zodpovědnost v hudebním vzdělávání na žáka samotného?    Známe to všichni, žák přijde do hodiny a nemá noty. “Mamka mi je zapomněla sbalit do tašky.” nebo “Mamka mi to ráno nepřipomněla.” Ještě nepříjemnější jsou situace, kdy: “Mamka mi neřekla, že bych měl jít cvičit.”    Ja...

Nástroje formativního učení 3 - Mapa pokroku ve skladbách

Mapa pokroku ve skladbách z mého pohledu patří k nejvíce univerzálním technikám formativního učení, který lze snadno používat na ZUŠ.  Tento jednoduchý diagram používám velmi ráda a často s malými dětmi i se staršími “mazáky”.    Na start diagramu píšeme název skladby a pak si vyznačujeme cestu k mistrovství. S menšími dětmi, které zvládnou svoji skladbičku nacvičit za jeden až dva týdny, používám tuto mapu pouze před vystoupením, nebo před závěrečnými zkouškami. Starší žáci s ...

Nástroje formativního učení 2 - Kompetenční mřížka

Tato technika mi již ušetřil spoustu starostí s plánováním, především u slabších žáků, kteří domácí přípravě tak úplně nepropadli. Známe to všichni, pracovat se žákem, který nebývá vždy na hodinu připravený, je velmi náročné. Děti často nemají pocit, že domácí cvičení je jejich úkolem. Často slyším slova jako “Mamka mi zapomněla říct, abych šel hrát.”, “Mamka mi zapomněla sbalit noty do tašky.”, “Mamka zapomněla….”   Takže odpovědnost za přípravu doma mají rodiče a odpovědnost...

Nahoru
7 položek celkem