Formativní hodnocení

Co je to formativní hodnocení

Formativní hodnocení představuje komplexní přístup k pedagogické práci, kterou vyučující neustále podrobuje reflexi. Průběžně vyhodnocuje, co jako učitel udělal, jak na to žáci reagovali, jestli má relevantní důkazy o tom, co se žáci naučili a jakým způsobem jim může v učení pomoci.

Formativní hodnocení neznamená slovní hodnocení ani hodnocení známkami. Nejlepší označení pro formativní hodnocení je průběžné hodnocení. Nejde pouze o sebehodnocení učitelské práce, formativní hodnocení zahrnuje i sebehodnocení žáka samotného.

 

Z mého pohledu je mnohem příjemnější používat termín formativní výuka, nebo formativní přístup k výuce. Nesvádí nás tam totiž ten pojem “hodnocení” k rozdávání známek.

 

Díky formativní výuce žák v každém momentu vzdělávacího procesu ví, jak na tom je a kam směřuje jeho vzdělání.

Říkáte si: “To je na ZUŠ přece snadné. To já dělám pořád.”

 

Ano, se žáky si povídáme o jejich práci, motivujeme je k lepším výkonům, někdy i ukazujeme budoucí postup. Avšak, děláme to systematicky? Pravidelně? Opravdu s každým žákem a vždy? Toho se dá dosáhnout jen těžko, pokud nezačneme v hodinách pravidelně používat adekvátní nástroje.

 

Jak totiž z praxe víme, děti si rozhodně nepamatují vše, co se na hodinách děje.

Díky specifickým postupům, konkrétním materiálům a změně rutiny v hodině je možné zavést formativní výuku systematicky i na ZUŠ.

Jak můžu učit formativně?

Zavádění formativní výuky není zcela snadná záležitost. Vyžaduje to především změnu rutiny ve výuce. Ano, stojí to čas, není ho mnoho, ale je třeba.

 

Je mi jasné, že i pověstných pět minutek z hodiny, může ve výsledku znamenat velké zdržení a nestihneme probrat všechno. Vždyť ty děti vidíme jen jednou týdně!

V prvním roce, kdy jsem testovala formativní přístup u sebe ve třídě pro mě byl nejtěžší právě ten time management. Myslet pokaždé na hodnocení domací přípravy, jednotlivých částí repertoáru, myslet na závěrečné hodnocení hodiny, nezapomínat zaznamenávat pokrok ve skladbách i v kompetenční tabulce.

 

No, docela fofr. Navíc i dětem chvíli trvalo, než najely na nový systém. Lépe to šlo nováčkům, kteří ještě neměli zafixované staré pořádky.

Ale po zhruba třech měsících si vše krásně sedlo a začaly být vidět výsledky.

Přínosy formativní výuky

Díky společnému průběžnému hodnocení a plánování představuje formativní výuka dlouhodobý vklad do života našich žáků.

 

Děti se učí hodnotit svůj aktuální výkon beze strachu z trestu, kterým může být špatná známka. Učí se zhodnotit výsledky domácí přípravy a efektivněji plánovat.

 

Materiály k formativní výuce jsou také více zaměřeny na prožitek z hraní, než na výsledný výkon, což umožňuje dětem udržet si lásku k hraní. Díky kompetenčním mřížkám se žák orientuje v látce, která ho teprve čeká a může efektivněji naplánovat svůj postup. Přebírá tím zodpovědnost za svůj vlastní pokrok.

Hlavní přínosy formativního přístupu:

Posílení vnitřní motivace pomocí map učebního pokroku

Převzetí zodpovědnosti za vlastní pokrok díky kompetenčním tabulkám

Trénink plánování vlastní práce s měsíčními plánovači

Trénink hodnocení vlastního výkonu v Hudebním zápisníku

 

Více informací o formativním hodnocení a mé cestě s ním naleznete na ZUŠBlogu.