Žák, který si je vědom vlastní zodpovědnosti za své vzdělání, za svoji domácí přípravu i za své výkony na veřejnosti, je snem každého učitele. Ale jak tohoto stavu docílit?
Jak přenést zodpovědnost v hudebním vzdělávání na žáka samotného?
Známe to všichni, žák přijde do hodiny a nemá noty. “Mamka mi je zapomněla sbalit do tašky.” nebo “Mamka mi to ráno nepřipomněla.” Ještě nepříjemnější jsou situace, kdy: “Mamka mi neřekla, že bych měl jít cvičit.”
Jak dítě naučit, aby si vše kontrolovalo samo? Můžeme mu promlouvat do duše, můžeme konzultovat s rodiči, ale kde je v tom ta zodpovědnost dítěte?
Co kdybychom jako učitelé dítěti pomohli naučit se jak plánovat, jak si zorganizovat práci a volný čas? Samozřejmě bez informování rodičů to nejde, ale cítíte v tom ten rozdíl? Rodič ví, že se dítě snaží si čas zorganizovat samo, tak mu s tím pomáhá, versus rodič dítěti organizuje volný čas, aby splnilo všechny úkoly.
Při formativní výuce je možné myslet i na tyto situace. Pomáhá mi s tím tabulka na cvičení, kompetenční mřížka a Hudební zápisník.
V tabulce si žák může vyznačit dny, kdy by mohl cvičit. Následně si v průběhu týdne zapisuje, kdy opravdu reálně cvičil. Jsem ráda, když k tomu děti využívají piktogramů, aby ohodnotily vlastní pocit při cvičení. Na hodině potom koukáme do tabulky a zjišťujeme, jestli se naplánované cvičení podařilo splnit. Proč ano, proč ne? Díváme se i na zmíněné piktogramy. “Podívej, ty jsi na dnešek cvičil dokonce vícekrát, než jsme plánovali, to je skvělé! Jenže se ti dnes na hodině moc nedaří. Můžeš mít dnes špatný den, nebo to mohlo být tvou náladou při cvičení. Tady vidím, že třikrát byl tvůj pocit ze cvičení špatný. To jsi se připravoval na těžkou písemku?”
Každý se totiž učí lépe, když je psychicky v pohodě, cítí se v bezpečí a nemusí při tom řešit těžké situace. Jenže lidi nejsou stroje, občas na nás některé situace dopadnou negativně. A děti jsou lidi, dokonce takoví, kteří nemají ještě plně vyvinutý mozek, aby mohli náročné situace zvládat snadněji. Díky záznamům v tabulce na cvičení můžeme takovéto situace odhalit a se žáky je probrat. Kouzlo je v tom, že na nový týden může být strategie domácí přípravy jiná. Pokusů během školního roku může být nespočet a děti se mohou poučit z nezdarů.
A jak s Hudebním zápisníkem? Tam je vše postupně vypsané, stačí vyplňovat kolonky. K plánování různých akcí a přípravě na ně využívám kalendář, který je u každého měsíce. S dětmi pak plánujeme práci na měsíc, věci, které by děti chtěly zvládnout, na které by se chtěly zaměřit, co by všechno chtěly za měsíc dokázat. Na konci měsíce pak hodnotíme, jak se nám podařilo naše plány splnit. Není to nic náročného, stačí vyplňovat kolonky v zápisníku. No, a někdy přijde nemoc, někdy školní akce a plán se splnit nepodaří. Nevadí, máme zase další měsíc, můžeme to zkusit znovu a jinak.
A pro plánování na celý školní rok nám slouží kompetenční mřížka. Tu vyplňujeme na začátku roku. Já si vezmu k ruce ŠVP a vysvětluji základní kompetence, které si má žák v daném roce osvojit a společně vymýšlíme formulaci do mřížky, která bude pro žáka jasně uchopitelná. Jakmile si v průběhu roku žák kompetenci osvojí, vyznačujeme to v naší mřížce (stačí vybarvit, škrtnout, odfajfknout, atd.). Děti tak jasně vědí, jak daleko jsou v celoroční práci. Dost jim to pomáhá orientovat se v tom, co by se ještě měly naučit.
Ano, práce s těmito nástroji stojí čas na hodinách, čas, který by šel využít hraním. Já si ale myslím, že tím předávám dětem ještě něco dalšího. Kromě hudby je učím i pracovat s vlastním časem, vnímat svoje schopnosti a efektivně je využívat.
Hlavně ale děti vidí, co vše je potřeba udělat v různých časových úsecích. Jak vypadá práce na celý školní rok, jak na měsíc a jak na týden. Nemusí to hlídat paní učitelka ani maminka. Díky tomu, že s dětmi jejich povinnosti neustále probíráme a zpětně je hodnotíme, vytváříme tak prostor pro jejich vlastní zodpovědnost. Najednou nejsou pasivní příjemci vzdělání, ale mohou se aktivně účastnit, plánovat a ovlivňovat svůj vlastní postup.
Tabulku na cvičení a Kompetenční mřížku je možné stáhnout zdarma zde.
Hudební zápisník pro vás připravuji, k dispozici bude na jaře tohoto roku (2025).