Respektující přístup
Respektující přístup ve výuce na ZUŠ
Formativní výuka bez respektujícího přístupu nemůže v zásadě fungovat.
Jak je možné mít k dětem respektující přístup, když děti samy nás nerespektují? Zde je třeba si uvědomit základní věc, a to, že děti se učí nápodobou.
Iniciativa vždy musí přijít od nás dospělých. Zásadní je naše přesvědčení o tom, že všechny lidské bytosti jsou si rovnocenné. A to platí i ve vztahu učitel - žák.
Můžete namítnout, že takový vztah nemůže být vyrovnaný, protože učitel disponuje nesrovnatelně větší sadou znalostí a dovedností, které má za úkol předat žákovi. Je to ale celé o osobním nastavení člověka.
Z pohledu respektujícího přístupu jsou učitel a žák na stejné cestě k ovládnutí určitých dovedností. Jen učitel na té cestě již došel o něco dále.
Úkolem učitele je pak “pouze” ukazovat žákovi, kudy projít, a kterým místům se na cestě vyhnout. To, jestli ho žák vyslyší, nebo si bude hledat vlastní pěšinky, už závisí zcela na žákovi. Úkolem pedagoga je nabízet řešení, ale respektovat rozhodnutí.
Více informací o respektujícím přístupu lze nalézt v knize Respektovat a být respektován, v sadě publikací Hudební hry, nebo na stránkách: Článek RVP