Vždy dětem pokládám jednu záludnou otázku: “Kolik učitelů, v celé historii učení, naučilo alespoň jednoho člověka něco, co předtím neuměl?”
Děti se vždy zamyslí a v hlavě hledají nějaká neuvěřitelná čísla. Ty, které už mě více znají, tak na mě házejí šibalské pohledy, protože vědí, že když se tak hloupě ptám, bude v tom nějaký háček. A skutečně, háček v tom je.
Nejprve odpověď, ta je snadná: přesně nula. Každý jedinec, člověk, dítě, dospělý se učí sám s vlastní zodpovědností za výsledek učení. Učitel nemůže jiného člověka naučit nic než to, co se daný člověk sám naučí.
Učitel není zodpovědný za to, co se jeho žák naučí. Učitel je zodpovědný za to, co žákovi předvede, jakou formou mu to předá, v jaké náladě výuka probíhá, jak žáka motivuje, jakou metodiku použije, jak při tom využije všechny své pedagogické znalosti a schopnosti. Ale není zodpovědný za to, co se žák naučí.
Jakmile tento fakt děti pochopí, jejich přístup se radikálně změní.
Teď je ještě důležité, aby to přijal za své i učitel.
Kolikrát jsme stáli při koncertě v zákulisí a trnuli, jak se výstup tomu našemu svěřenci podaří?
Kolikrát jsme při tom měli pocit: JÁ jdu s kůží na trh, teď všichni ohodnotí moji práci?
Zkusme své uvažování přehodnotit a vzít z druhé strany. Na tom pódiu nestojím JÁ, ale můj žák, neprezentuje MOJI práci, ale svoji vlastní, případné nedostatky nejsou MOJE, ale jeho vlastní.
S výkonem se musí popasovat žák sám, je to jeho vystoupení, zúročení jeho práce.
Učitel totiž není zodpovědný za to, co se žák naučí. JÁ, jako učitelka jsem zodpovědná za průběh hodin, můžu do jisté míry ovlivnit i domácí cvičení, ale to je vše.
Pokud bych trnula nad výkonem žáka, jako nad svým vlastním s pocitem, že mě může zdiskreditovat, pak si nevážím a nedůvěřuji vlastní pedagogické práci, která výkonu předcházela.
Lidé se totiž učí celý život a současná doba od nás vyžaduje, abychom nové informace aktivně vyhledávali a ověřovali bez toho, aby nás při tom někdo kontroloval.
Člověk, který se umí učit aktivně a samostatně, má dnes velikou výhodu mezi konkurencí.
Pojďme dětem pomoci změnit přístup ke škole a vzdělávání. Pojďme jim dát bohatou výbavu do budoucnosti.