Nástroje formativního učení 2 - Kompetenční mřížka

 

Tento nástroj mi již ušetřil spoustu starostí s plánovánímpředevším u slabších žáků, kteří domácí přípravě tak úplně nepropadli. Známe to všichni, pracovat se žákem, který nebývá vždy na hodinu připravený, je velmi náročné.

Děti často nemají pocit, že domácí cvičení je jejich úkolem. Často slyším slova jako “Mamka mi zapomněla říct, abych šel hrát.”, “Mamka mi zapomněla sbalit noty do tašky.”“Mamka zapomněla….”

 

Takže odpovědnost za přípravu doma mají rodiče a odpovědnost za průběh a výsledek hodiny mají učitelé. Kde je úkol samotného žáka?

Kompetenční mřížka dokáže žákovi ukázat, jaký pokrok by měl za školní rok zvládnout. Autorkou konceptu kompetenční mřížky je Lucie Darsa z Učíme společně.

Pokud máte kompetence vypsané v ŠVP, je to pro vás navíc velice jednoduché. Pokud žák převyšuje kompetence pro daný ročník, snadno do mřížky vyplňte body ze svého ročního plánu. Jde o to, aby žák věděl, co ho během školního roku čeká a mohl si představit, jak daleko se v roční práci už dostal. Najednou nebude záležet na mamince ani na učiteli, ale na každém žákovi samotném. “Podívej se, tady máš napsáno všechno, co by ses měl naučit v letošním školním roce. Je na tobě, jak rychle budeš postupovat, jen to potřebujeme všechno stihnout.”

 

Jak ideálně vyplňovat kompetenční mřížku? Tak, aby tomu daný žák rozuměl. Pokud třeba máte v daném roce za úkol probrat mollové stupnice, do mřížky napište konkrétní dovednost, kterou by měl žák ovládnout. Např. Dokážu zahrát mollovou harmonickou, dokážu zahrát všechny mollové stupnice, umím zahrát e-moll, a-moll a d-moll. Konkrétnost je podstatná, pokud v kompetenční mřížce bude pouze informace “mollové stupnice”, může vás to dovést k diskuzi, kdy už teda máme ty mollové stupnice hotové. 

 

V mřížce nemusíte vyplňovat všechna okýnka, záleží na vaší potřebě. A na druhou stranu, pokud okýnka nestačí, můžete další klidně dotvořit. 

 

Skvělým způsobem je vyplňování mřížky zároveň s dětmi. Nechat je specifikovat, např. “naučím se 10 lidových písniček”. Po desáté lidovce si může žák dané okýnko vybarvit (nebo jinak vyznačit) a hned vidí, jak daleko je ke splnění celoročního cíle. 

 

A jak to dělám já?

 

Během první hodiny v září si vezmu k ruce naše ŠVP a přímo říkám žákovi, co vše by měl letos splnit, nechávám ho rozhodovat o konkrétním znění daných kompetencí. U dětí, které mi převyšují ročník, hledám kompetence buďto ve vyšších ročnících, nebo si pomáhám svým ročním plánem. 

 

Co se týče konkrétních plánů, dávejte jen pozor na přesná časová určení. Např. “vystoupím na vánočním koncertě” nemusí být vhodné. V momentě, kdy bude žák nemocný, stává se tento úkol nesplnitelný. 

 

Kompetenční mřížka může sloužit i rodičům, kteří se také chtějí orientovat v pokroku svých dětí. V nejhorším případě s ní můžete efektivně pracovat při vysvětlování důvodů, proč by už daný žák neměl dál pokračovat ve výuce.

Představme si skvělého fotbalistu Adámka, který statečně chodí do houslí. Hru na nástroj nemá skoro vůbec rád, nebaví ho cvičení, ani vystupování, prostě jen chce hrát fotbal, je v něm dobrý.

Jenže maminka v dobré víře v komplexní vzdělání svého syna neustále přemlouvá, ať do těch houslí chodí.

Učitel vidí Adámkovu nechuť, snaží se mu hru na nástroj co nejvíce přiblížit. Chápe maminčiny argumenty, ale zároveň před sebou vidí to zničené dítě.

Jak jen mamince vysvětlit, že hudba pro Adámka není už dále životní cestou? Kompetenční mřížka nám může pomoci demonstrovat rodiči (ne)pokrok jeho potomka.

Můžeme se v tomto případě opřít i o ŠVP a o fakt, že kompetenční mřížka existuje již dlouho, s dítětem ji průběžně komunikujeme a vyhodnocujeme.

Avšak, Adámek si nestihne do konce roku osvojit všechny kompetence, tudíž by pro něj bylo nejlepší s houslemi přestat. 

 

Někdy jsou rodiče natolik ambiciózní, že si nevšimnou, že jejich děti nemají vztah k některým věcem. Tak můžeme “zachránit” dětskou duši, která statečně bojkotuje hru na hudební nástroj před tlakem ze strany rodičů.

Kompetenční mřížka zde může sloužit jako jasný důkaz toho, že jejich potomek prostě nedokáže postoupit do dalšího ročníku a neměl by se už déle s hudebním nástrojem trápit. 

 

Ale abych končila nějak pozitivně, hlavní přínos mřížky kompetencí vidím v přenesení zodpovědnosti na žáka. Pokud na ni budeme často odkazovat a pravidelně ji vyhodnocovat, žák se bude učit efektivně dlouhodobě plánovat. Zase přidáme další plus do jeho budoucího dospělého života.